Burn-out herstelperiode

burn-out herstelperiode

Burn-out herstelperiode: hoe lang duurt het nou om te herstellen van een burn-out? Nou, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Er zijn mensen die beweren dat je er binnen 2 maanden weer helemaal bovenop bent en er zijn mensen die beweren dat je er zo 2 tot 5 jaar voor uit kunt trekken. De waarheid zal ergens in het midden liggen en hangt van veel verschillende factoren af.

Wat ik zelf eigenlijk betere vragen vind is: wanneer ben je eigenlijk ‘hersteld’? Is dat wanneer je weer aan het werk gaat? Of is dat wanneer je je weer helemaal de oude voelt? Ga je je ooit nog weer helemaal de oude voelen en is het űberhaupt wenselijk om je weer de oude te voelen?

Burn-out herstelperiode: hersteld wanneer je weer werkt?

Vaak wordt er maar aangenomen dat je hersteld bent wanneer je je werk weer volledig hebt opgepakt. Als ik terugkijk op mijn eigen burn-out, dan was dat ongeveer 4 maanden nadat ik me had ziek gemeld, en ik kan je vertellen dat ik me op dat moment echt nog verre van hersteld voelde. Ik had eigenlijk net weer voldoende energie opgedaan om weer te kunnen werken. Als ik aan het eind van de dag thuiskwam van het werk, had ik al mijn energie opgebruikt en was ik weer volkomen uitgeput.

Echt lekker voelde ik me dus niet, maar omdat ik me daarvóór nog veel slechter had gevoeld, dacht ik zelf ook dat ik ‘beter’ was. Daarbij is het toch volkomen normaal om moe te zijn als je hebt gewerkt? Ergens had ik gelukkig toch wel in de gaten dat ik vermoeider was dan ik zou moeten zijn. Voor mij volgde een zoektocht van een aantal jaar naar manieren om me beter te gaan voelen. Toen ik eenmaal een methode had gevonden om mijn fysieke klachten èn mijn mindset aan te pakken, ging mijn herstel wel snel. Achteraf vind ik het natuurlijk ontzettend jammer dat die methode niet eerder op mijn pad was gekomen.

Burn-out herstelperiode: de oude worden.

Is het eigenlijk wel de bedoeling dat je weer ‘de oude’ wordt? Hoe wenselijk is dat? Als ik kijk naar mijn oude ik, dan had ik voor mijn burn-out aardig wat valkuilen. Wanneer je niets aan die valkuilen doet, beland je zo weer in een burn-out. De tweede keer dat je in een burn-out belandt is het doorgaans net een graadje erger dan de eerste keer. De kans is groter dat je leven een heel stuk prettiger voor je wordt wanneer je niet echt ‘de oude’ meer wordt. Een betere en vooral gezondere versie van jezelf zou verstandig zijn, dus probeer je dáár voor in te zetten.

Je burn-out is het alarmsignaal dat aangeeft dat verandering echt noodzakelijk is. Ikzelf heb mijn leven compleet omgegooid. Mijn burn-out heeft me een ander mens gemaakt en daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Ik heb bergen meer energie, doe de dingen die ik leuk vind, waar ik passie voor voel en ik kan weer oprecht en intens van het leven genieten.

Burn-out herstelperiode: maar hoe lang duurt het nou?

Ik kan je helaas niet vertellen hoe lang je herstel gaat duren. Dat hangt van zo ontzettend veel verschillende factoren af. Is het je eerste burn-out of is het je 2e burn-out? Hoe bewust ben je je van de ernst van je klachten? Zijn er ook nog andere klachten? Spelen er op de achtergrond trauma’s mee vanuit je kindertijd? Heb je last van angsten? Een burn-out is een heel persoonlijk iets. Ikzelf heb mijn burn-out op een bepaalde manier ervaren, maar ieder ander die ik spreek met burn-out klachten, ervaart het weer heel anders.

Burn-out herstelperiode: wat is er echt belangrijk?

Wat is er nou werkelijk belangrijk om je herstel zo voorspoedig en kansrijk mogelijk te laten verlopen? Je moet het je dan dus echt richten op de wortel van het probleem. Je karaktertrekken, je gewoonten, hoe ervaar jij de wereld om je heen? Is het moeilijk om dat te veranderen? Nee! Dat is heel wat makkelijker dan je zou denken. Tenminste, als je de juiste weg weet te bewandelen.

Omdat ik zelf een burn-out heb doorlopen èn heb opgelost, weet ik als geen ander hoe je dit kunt doen. Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn wanneer je weet hoe het moet. Het hoeft zeker ook geen lang traject te zijn wanneer je weet welke wegen je kunt bewandelen. Met mijn Boost Body & Mind-methode gaan we direct naar de wortel van het probleem. Zodra die is weggenomen, zal je je direct al een pak lichter voelen.

En nee, ik ga hier dus geen tijdslimiet aan stellen. Iedereen mag dit op zijn/haar eigen tempo doen, afhankelijk van hoe je je voelt en wat er op dat moment binnen je mogelijkheden ligt.

Ben je nieuwsgierig geworden naar mijn methode, download dan hier mijn gratis ebook.

Ps: bezoek hier ook eens mijn andere website.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *