kenmerken burn-out

Burn-out is een beetje een modewoord geworden dat al snel gebruikt wordt in verschillende situaties. Er zijn helaas ook nogal wat ‘aandoeningen’ met overlappende kenmerken, dus dat maakt het er allemaal niet echt makkelijker op. Hoewel alleen de huisarts een diagnose kan stellen, zal ik je hier iets vertellen over de kenmerken van een burn-out.

Kenmerken burn-out: wat is wat

Zo is er bijvoorbeeld stress, overspannenheid en burn-out. Heel kort gezegd zijn dit vaak opeenvolgende fasen. Het begint bij stress, dan volgt overspannenheid en dat kan dan weer uitmonden in een burn-out. Dan is er ook nog depressie, waar burn-out veel kenmerken mee gemeen heeft. Over de overeenkomsten en verschillen met depressie vertel ik hier en over de verschillende fasen van burn-out vertel ik hier.

Maar wat is er nou zo kenmerkend voor een  burn-out?

Kenmerken burn-out: op een rijtje

Een burn-out kenmerkt zich het allermeest door het geen energie en geen fut meer hebben. Burn-out betekent opgebrand, uitgeblust. Je kan niet meer, je bent ‘op’. Dit is één van de belangrijkste symptomen van burn-out. Je zit de hele dag maar op de bank en zelfs de kleinste dingetjes waar je vroeger je hand niet voor omdraaide, kosten je nu de grootst mogelijke  moeite. Je bent emotioneel en fysiek uitgeput.

Piekeren en slecht slapen komen ook erg veel voor bij burn-out. Ken je dat, dat je maar blijft piekeren en malen, al weet je dat dat weinig zin heeft. Zelfs over dingen die eigenlijk geen problemen zijn blijf je maar nadenken. Je denkt in cirkeltjes en je kunt het niet stoppen. Je nachtrust kan er zelfs onder lijden.

Je weerstand zal er geheid ook onder lijden. Door chronische vermoeidheid, hard werken en vaak ook ongezond eten zal je sneller last hebben van verkoudheid, griep, maag- en darmklachten en hoofdpijn.

Je kunt last hebben van overgevoeligheid en je kunt snel geïrriteerd zijn. Omdat je zo ontzettend toe bent aan rust en je op je werk hard moet werken en thuis misschien een gezin hebt dat aandacht wil, kom je maar weinig aan rust toe. Dit kan resulteren in een kort lontje. Je valt dan sneller uit tegen de mensen om je heen dan je normaal gesproken zou doen.

Dan zijn er nog onverschilligheid en onzekerheid. Je bent minder betrokken bij je werk. Je stelt je afstandelijk op. Niet omdat je dat wil, maar omdat je niet anders kan. Je bent uitgeput en kunt er gewoon niet nog meer bij hebben. Je bent onzeker over je prestaties en je gevoel voor eigenwaarde wordt minder. Je twijfelt steeds vaker aan jezelf en je eigen kunnen. Hierdoor wordt je gevoel voor eigenwaarde weer minder en zo kom je in een vicieus cirkeltje terecht.

Kenmerken burn-out: wat te doen

Herken je deze klachten? Ga dan allereerst langs je huisarts.

Realiseer je dat er wel degelijk iets aan te doen is. Op een hele simpele manier ook nog. Je moet alleen even weten HOE je dat doet. Omdat ik zelf een burn-out heb doorlopen èn heb opgelost, weet ik als geen ander hoe je dit kunt doen en vooral ook hoe je het probleem bij de wortel aanpakt.

Met mijn Boost Body & Mind methode help ik je van je klachten af èn help ik je ervoor te zorgen dat je ook nooit opnieuw in een burn-out terecht zult komen.

Ben je nieuwsgierig geworden naar mijn methode, download dan hier mijn gratis ebook.

Ps: bezoek hier ook eens mijn andere website.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *