oorzaken burn-out

Oorzaken burn-out: een burn-out heeft alles te maken met oude patronen. Toen ik zelf middenin mijn burn-out zat, was ik er echter heilig van overtuigd dat het vooral kwam door drukte en stress. Drukte op het werk, drukte thuis, drukte op sociaal gebied. Op alle gebieden moest ik het goed doen, maar wat ‘goed’ dan precies inhield, dat bepaalde ik natuurlijk gewoon zelf. En ikzelf legde de lat altijd behoorlijk hoog.

Oorzaken burn-out: Hersteld?

Ik meldde me ziek, maar binnen vier maanden vond de bedrijfsarts dat ik ‘hersteld’ was en weer aan het werk kon. Ik voelde me echter nog lang niet goed. Ik was verwikkeld in een strijd om me allereerst staande te houden en daarna om me weer echt goed te gaan voelen. Ik zocht naar oplossingen en kwam daardoor in aanraking met verschillende methoden die mij hielpen mijn oude patronen op te ruimen. Er ging een wereld voor me open.

Oorzaken burn-out: Duidelijkheid
Toen werd voor mij langzaamaan duidelijker dat niet de drukte om mij heen de oorzaak was van mijn burn-out, maar juist hoe ik zelf met die drukte omging. Het probleem zat toch echt in mij, al wilde ik dat liever niet toegeven. Ik raakte geïnteresseerd in de werking van de hersenen en met name de werking van het onderbewustzijn. Want dáár zat het probleem. Mijn overlevingsmechanisme.

Oorzaken burn-out: Overleven
Ik leerde over hoe gebeurtenissen in je hersenen worden opgeslagen. Vanaf je geboorte wordt alles dat je meemaakt opgeslagen in je onderbewustzijn. Miljoenen indrukken per dag en daar komt geen eind aan! Dit wordt allemaal opgeslagen door middel van beelden, geluiden, gevoelens, geuren, smaken èn de betekenis die je er vaak als klein kind aan hebt gegeven. Als klein kind ben je afhankelijk van je ouders, of volwassenen in het algemeen, voor je overleving. Je onderbewustzijn maakt geen onderscheid tussen positieve en negatieve gebeurtenissen. Het slaat vooral op dat de gebeurtenis een geslaagde poging tot overleven was. Je leeft namelijk nog. ????

Oorzaken burn-out: Pleasen
Stel dat je als kind gevraagd werd iets te doen dat je eigenlijk niet wil. Als jij je veilig genoeg voelt, zeg je nee, of ga je de discussie aan. Als je je niet veilig genoeg voelt (je bent immers afhankelijk van je overleving van de volwassenen om je heen, dus die wil je te vriend houden) dan zeg je ja. De pleaser in jou is hiermee geboren. In je onderbewustzijn wordt tevens opgeslagen dat dit een geslaagde manier is om te overleven, want je leeft immers nog steeds.

Oorzaken burn-out: Jaren later
Inmiddels ben je volwassen en heb je allerlei verschillende overlevingsmechanismen opgeslagen liggen in je onderbewustzijn. Zodra jou weer iets gevraagd wordt iets te doen dat je eigenlijk niet wil, scant je onderbewustzijn gauw je herinneringen en vervalt in een methode die eerder geslaagd bleek te zijn. In dit geval het pleasen. Je wil namelijk niet dat de ander boos op je wordt en je laat vallen.

Oorzaken burn-out: Onbewust
Je realiseert je intussen niet dat deze programmering nog stamt uit je kindertijd, toen je werkelijk afhankelijk was van de mensen om je heen. Nu ben je volwassen en zelfstandig. Het is niet erg als iemand boos op je wordt. Jij redt je wel. Rationeel weet je dat, maar je onderbewustzijn werkt hier niet erg aan mee. Ratio en gevoel zitten dus niet op 1 lijn. Je begrijpt zelf niet waarom je dingen blijft doen zoals je ze doet, omdat je wel wéét dat je het anders zou moeten doen. Je doet dat echter niet omdat je onderbewustzijn ervoor moet zorgen dat je overleeft en je onderbewustzijn doet dat vanuit een verouderde programmering.

Oorzaken burn-out: het dient een doel
Het pleasen heeft vroeger zijn doel gediend. Het heeft er namelijk voor gezorgd dat je nog leeft. Nu, werkt het je echter tegen. Het zorgt ervoor dat je ziek wordt. Je raakt opgebrand. Het wordt dus hoog tijd je onderbewustzijn te updaten zodat je als vanzelf kiest voor betere methoden van overleven. Het wordt tijd dat je voor jezelf op kunt komen, goed voor jezelf kunt zorgen, en vooral dat dat je geen moeite kost.

Oorzaken burn-out: Updaten
Voor dat updaten van je onderbewustzijn gebruiken we een trance en dat is echt veel minder eng dan je zou denken. Een trance is niets meer of minder dan teruggaan naar een herinnering. Zodra je niet in het hier en nu bent, ben je in trance. Wij mensen zijn dus het grootste deel van de dag in trance en we brengen elkaar ook continu in trance. Daar heb je echt geen hypnotiseur voor nodig! Als jij terugdenkt aan een herinnering waarin je bijvoorbeeld over je grenzen liet gaan, dan komen er als vanzelf beelden, geluiden, gevoelens etc. omhoog. Die trance zal er ook voor zorgen dat je elke keer op dezelfde manier reageert, precies zoals het opgeslagen ligt in je onderbewustzijn.

Oorzaken burn-out: Trance doorbreken
Om dus de oude patronen te doorbreken, moet ik je dus niet in trance brengen. Dat hoef ik helemaal niet te doen, dat doe je namelijk zelf al. Mijn taak is het juist om de (negatieve) trance waar je in zit te doorbreken, zodat je in een betere, positievere trance terechtkomt. Een trance die beter past bij je leeftijd en je levenservaring.

De kunst is dus niet om de trance te vermijden. We kunnen het niet vermijden, want we zitten er continu in. De kunst is juist om ervoor te zorgen dat je de controle hebt over je eigen trances. Wees je bewust van de trance waar je in zit. Is het een negatieve trance, verander ‘m dan naar een positieve trance waar je meer aan hebt.

Wil je eens uitproberen hoe je zelf je negatieve trances verandert, download dan hier mijn gratis ebook. Onder andere de fysieke en mentale klachten die bij burn-out horen en perfectionisme worden hierin behandeld. Zo ben je snel weer op de been. ????

Neem voor meer informatie contact met mij op.

Ps: bezoek hier ook eens mijn andere website.

 

15 antwoorden
  1. Maaike
    Maaike zegt:

    Dit vind ik echt een fijn artikel! Zo belangrijk om inzicht te krijgen in je eigen patronen. De dingen die je ooit hielpen, doen dat nu misschien allang niet meer. Als je je realiseert waar iets vandaan komt en wat de functie toen was, is het makkelijker om los te laten.

    Beantwoorden
  2. Ingrid
    Ingrid zegt:

    In de burn-out hersteltrajecten die ik heb ontwikkeld, wordt er ook altijd gekeken naar de belemmerende patronen (of programma’s) en hoe je dit ook cognitief kunt veranderen. Een burn-out ontstaat juist altijd door de combinatie van externe (stress)factoren in combinatie met persoonlijke factoren. En het is essentieel om juist ook iets te doen aan die patronen, zodat een terugval voorkomen kan worden.

    Beantwoorden
    • Maaike van Pelt
      Maaike van Pelt zegt:

      Helemaal mee eens. Alleen ben ik voor het veranderen van de patronen in het onderbewustzijn en dus juist niet cognitief, zodat er geen wilskracht voor nodig is en je er eigenlijk niet alert op hoeft te zijn. De veranderingen gebeuren dan als vanzelf en je hebt geen risico om terug te vallen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *