Wat doen tegen burn-out? Je hebt natuurlijk alles al een keer eerder gehoord of gelezen, maar toen dacht je waarschijnlijk nog dat een burn-out jou nooit zou overkomen. Jij bent altijd sterk geweest en kunt alles aan. Een zogenaamde alleskunner. Onuitputtelijk! En nu word je ineens overvallen door een grenzeloze vermoeidheid. Wat je dacht dat jou nooit zou overkomen, lijkt nu toch te gebeuren.

Voel je je uitgeput en leeg? Heb je er moeite mee om ’s morgens je bed uit te komen, of om überhaupt iets te doen overdag? Kost nadenken je al veel energie? Heb je last van een kort lontje? Hoe dan ook, wat het in jouw geval ook is, je bent benieuwd naar hoe je het tegen kunt gaan.

Wat doen tegen burn-out: 10 tips om de eerste periode door te komen:

  1. Realiseer je dat je systeem (o.a. de bijnieren die het hormoon cortisol produceren) letterlijk uitgeput is en dat je allereerst dus zult moeten uitrusten. Eis niet te veel van jezelf. Hou er dus rekening mee dat elk klein dingetje al teveel zou kunnen zijn.????
  2. Rusten betekent niet dat je niets mag doen. Doe rustig aan, maar ga vooral wel naar buiten voor een wandeling o.i.d. Ga even niet intensief sporten. Doe vooral geen dingen die niet noodzakelijk zijn en waar je geen zin in hebt.
  3. Denk erom dat zolang je lichaam in de noodstand staat, je hersenen niet de energie hebben om iets op te nemen, laat staan te reflecteren op jezelf. In de eerste fase van burn-out ben je dus niet coach-baar. Dat ben je wel wanneer je weer een beetje energie hebt opgedaan.
  4. Accepteert dat de simpelste dingen je veel energie kosten en maak je er niet te druk over. Het komt wel weer! Leg je er dus maar gewoon bij neer, het gaat uiteindelijk weer over.
  5. Pas je voeding aan zodat je lijf niet nóg meer tekortkomt. Je hele lijf (inclusief je brein) komt voedingsstoffen en energie te kort. Help je lichaam dus ook door voedingsstoffen aan te vullen waar nodig. Eet gezond. Vermijd snelle koolhydraten (pasta, rijst, aardappelen, brood, snoep, suiker)
  6. Doe dingen die je leuk vindt, waar je energie van krijgt. Neem ook de tijd om uit te vinden wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt.
  7. Láát de dingen die je alleen energie kosten zonder dat je er energie voor terug krijgt.
  8. Wees lief voor jezelf. Oordeel niet te hard over jezelf. Stel geen te hoge eisen aan jezelf. Jij bent ook maar een mens en je zit nu even in een wat mindere periode. Laat je masseren, ga naar de sauna, doe leuke dingen. Verwen jezelf maar een beetje, dat heb je verdiend.
  9. Let op je ademhaling: 8 tot 10x in-en uitademen per minuut is ideaal.  Hou hierbij een buikademhaling (door de neus) aan. Is dit (nog) niet haalbaar, oefen dit dan door te letten op hoeveel keer je per minuut ademhaalt en probeer die hoeveelheid geleidelijk te verminderen. Dit filmpje kan je erbij helpen.
  10. Drink minimaal 2 liter water per dag (koffie, thee en andere dranken niet meegerekend!). Je lichaam heeft vocht heel erg hard nodig om goed te kunnen functioneren en cellen te kunnen vernieuwen! Ons lichaam bestaat voor meer dan 50% uit water. Uitdroging gebeurt al sneller dan je denkt en heeft o.a. de volgende symptomen:
  • Spraakproblemen/stemverlies
  • Snelle of juist zwakke pols
  • Vaat- en spierkrampen
  • Weinig energie
  • Donkergele urine
  • Verminderde spierkracht

Wat doen tegen burn-out: na de eerste periode

Tot zover de eerste periode. Wanneer je weer een beetje energie hebt opgedaan en weer kunt reflecteren op je leven, kijk dan om je heen hoe je jouw leven positief zou kunnen en/of moeten veranderen om ervoor te zorgen dat jij meer plezier en meer rust zult hebben. Wat is het in jouw leven dat ervoor heeft gezorgd dat je in een burn-out bent geraakt? Hoe kun je ervoor zorgen dat dat in de toekomst voorkomen wordt? Welke dingen heb jij tegen je zin gedaan of kreeg je weinig plezier door? Wat in jouw leven druist er tegen jouw kernwaarden in? Wat zijn eigenlijk jouw kernwaarden?

Wat doen tegen burn-out: ontwikkelingsfase

Een burn-out kondigt meestal een kentering in je leven aan. Je kunt het zien als een ontwikkelingsfase. Doe hier je voordeel mee. Wat wil JIJ nou eigenlijk in het leven? Waar word jij blij en gelukkig van en hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Wat ga jij in je leven anders aanpakken zodat je je gelukkiger gaat voelen? Hoe verander je je eigen mindset?

Je kunt het je nu misschien nog niet voorstellen, maar de meeste mensen zijn achteraf blij dat ze een burn-out hebben gehad, omdat het uiteindelijk hun leven op een positieve manier heeft veranderd. Na diepe dalen komen (gelukkig) hoge pieken. ????

Wat doen tegen burn-out: wortel van het probleem

De wortel van de burn-out zit ‘m in je eigen karaktertrekken en je eigen mindset, de manier waarop je omgaat met de dingen die op je pad komen. Nu kun je denken ‘zo ben ik nu eenmaal’, maar je zou ook kunnen kijken naar hoe je op moeiteloos voor jezelf dingen dusdanig kunt veranderen dat je het leven voor jezelf wat makkelijker maakt. Die laatste optie, daar heb ikzelf een aantal jaar geleden voor gekozen en dat is me supergoed bevallen. Mijn leven is er vele malen leuker van geworden.

Wil jij dat ook en ben je nieuwsgierig naar hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen, makkelijk en moeiteloos?

Download dan hier mijn gratis ebook.

Voor meer informatie kan je je hier ook aanmelden bij mijn besloten facebook-groep.

Ps: bekijk hier ook eens mijn andere website.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *